بازخوانی اندیشه های امام خمینی در نشست های روایت سوم

0
14
بازخوانی اندیشه های امام خمینی در نشست های روایت سوم

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با اشاره به اینکه امام با اندیشه و نوع نگاه خودش تحول مثبتی را در حوزه‌ بانوان به وجود آورد، گفت: ما اعتقاد داریم اندیشه امام آنقدر پتانسیل دارد و آنقدر درونش انرژی نهفته است که نه تنها برای به حرکت در آوردن جامعه ایران، برای جوامع انسانی این قابلیت را دارد. طبعا به دنبال انرژی آزاد شده در جریانات نیستیم؛ چون بعضا شاید خیلی همخوانی هم نداشته باشد.

به گزارش مجله خبری اقتصاد ایده آل، نشست خبری یک صد نشست دانشجویی «زن به روایت سوم» صبح امروز با حضور رئیس، مشاور امور بانوان، معاون پژوهش، آموزش و برنامه ریزی راهبردی و همچنین عضو کارگروه زنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در محل این موسسه برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در ابتدای این نشست گفت: یکی از طلایی‌ترین وجوه اندیشه امام نگاه ایشان به مقوله نقش اجتماعی زنان است. یعنی اگر در منظومه فکری و نظام اندیشه‌ای امام حتی یک نگاه سریع هم داشته باشیم، به خوبی می‌توانیم ببینیم که امام با اندیشه و نوع نگاه خودش چه تحول مثبتی را در حوزه بانوان به وجود آورده است.

وی افزود: با مرور تاریخ معاصر به دو نگاه سنگین بر روی زنان ایران برخورد می کنیم که یک نگاه متحجرانه و متاثر از اسلامی سنتی و سلفی با سخت گیری های بسیار که به دنبال خانه نشینی و منزوی کردن زنان بود و نگاه دیگر که در نقطه مقابل نگاه اول قرار داشت، نگاه غرب گرایانه با معرفی زن مطلوب بدون قید و بند و عاری از حد و حدود و فرورفته در ورطه آزادی های منجر به بی بند و باری می دانست. در ظاهر این دو نگاه کاملا با هم متفاوت و در دو جبهه رو به رو بودند، اما نتیجه مشترک آنها محروم کردن زن از نقش‌آفرینی اصلی خودش بود.

کمساری یادآور شد: نگاه سومی به تعبیر من ققنوس‌وار از دل این مواجهه بیرون آمد و روایت سومی از زن و نقش‌آفرینی فردی و اجتماعی زن ارائه کرد. روایت سومی خودش را نشان می‌دهد که هم خاستگاهش دینی است و از زبان، بیان و قلم یک مرجع تقلید و کارشناس اعلای دینی ارائه می‌شود و هیچ منافاتی هم با اقتضائات زمانه ندارد. در این نگاه سوم زن هم می‌تواند به وظایف فردی خودش عمل کند، هم می‌تواند نجابت، پاکدامنی و نقش همسری و مادری‌اش را حفظ کند، بر خلاف قرائت فمنیستی که حتی بعضا ایفای نقش مادری را هم منافی با آزادی فردی و تشخص فردی یک زن می‌داند، و همچنین به زن یک نقش و جایگاه اجتماعی ارائه کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همکاران ما در مجموعه شورای بانوان موسسه به این نتیجه رسیدند که سلسله نشست‌هایی را طراحی کنند تا آنچه امروز از میراث فکری و معنوی امام در دسترس ما است، یک بار دیگر بازخوانی و به سمع و نظر مخاطبین رسانده شود. بنا شد ۱۰۰ نشست در ۱۰۰ دانشگاه، حوزه و مرکز علمی برگزار شود. ۶۰ نشست دانشگاهی است؛ یعنی ۴۰ نشست دانشجویی و ۲۰ کرسی آزاداندیشی اساتید. ۳۰ نشست حوزوی و ۱۰ نشست هم در پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی است. این نشست‌ها از ۱۳ دی ماه مصادف با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) که همزمان با ولادت امام خمینی است، آغاز و تا ۲۱ بهمن ماه ادامه خواهد داشت و مراسم اختتامیه هم با حضور بعضی از منتخبین در حسینیه جماران برگزار می گردد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی ملانوری، معاون پژوهش، آموزش و برنامه ریزی راهبردی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی نیز در این نشست گفت: بیش از ۲۰ عنوان کتاب در جهت تبیین اندیشه امام تالیف شده و برگزاری گفتمان‌های علمی در آینده در دستور کار قرار دارد. تبیین اندیشه‌های امام نیازمند برگزاری برنامه‌هایی است که یکصد نشست در خصوص جایگاه زنان در این چارچوب برگزار می‌شود. امید است با این سلسله نشست‌ها گام‌های جدی در تبیین اندیشه‌های امام برداشته شود.

ابوالحسن اقبالی، عضو کارگروه زنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی نیز در این نشست گفت: این نشست‌ها مقدمه ورود به بحث‌های گفتمانی در روایت سوم در خصوص اندیشه‌های امام است و برای این منظور با ۹۰ نفر از اساتید جهت حضور در این سلسله نشست ها گفت و گو شده است.

وی افزود: این رویداد با همکاری نهادهای علمی نظیر معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان بسیج دانشجویی برگزار می گردد.

لینک کوتاه: http://idealeconomy.ir/Vk2PV

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید