اتاق تعاون متولی بخش تعاون در کشور است

0
481
اختتامیه نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان

نمایشگاه های بین المللی صنعت ساختمان و  آسانسور و پله برقی به کار خود پایان دادند.

به گزارش مجله خبری اقتصاد ایده آل، آئین اختتامیه بیستمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان، نهمین نمایشگاه بین المللی آسانسور و پله برقی همچنین دومین فستیوال ملی معماران و کارفرمایان عصر امروز با حضور بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، سید کاظم دلخوش اباتری رئیس کمیسیون تعاون مجلس شورای اسلامی، محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، علی مطیع جهانی معاون برنامه ریزی اتاق تعاون ایران، دکتر ماشاءالله عظیمی دبیر کل اتاق تعاون ایران، شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار در سالن کنفرانس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر عظیمی دبیر کل اتاق تعاون ایران با اشاره به دشواری های برگزاری نمایشگاه متقارن با شرایط حاکم بر جامعه بر اثر ویروس کرونا و رعایت الزامات و پروتکل های بهداشتی که حتی موجب تعلیق زمان برگزاری این نمایشگاه نیز شده بود، برگزار کنندگان نمایشگاه را وادار به انجام فعالیت های غیر انتفاعی در جهت حفظ سلامت بازدیدکنندگان نظیر اهدای ماسک و ضدعفونی کردن محل برگزاری نمایشگاه نمود.

وی افزود: یکی از بهترین و مهمترین روش های بازاریابی برگزاری نمایشگاه است که در صنایع خصوصی مانند صنعت ساختمان مورد نیاز است.

دبیر کل اتاق تعاون ایران با اشاره به حضور ۴۶۸ شرکت معتبر در ۲۶ گروه کالایی در نمایشگاه صنعت ساختمان گفت: صنعت ساختمان از سال ۹۶ دارای رشد بوده و در حال حاضر ۱/۵ درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد.

وی افزود: اتاق تعاون ایران قدم اول بورس املاک و ساختمان را به همراه سایر اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار برداشته که به امید خدا مهر ماه امسال وارد فاز اجرایی خواهد شد.

دکتر عظیمی گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد فشار اقتصاد به اشتباه بر روی دوش بانک ها است که باید تغییر کند.

وی افزود: متاسفانه با وجود حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان (با دلار ۸ هزار تومانی) پروژه نیمه کاره، به دلیل عدم وجود متولی در نظام پیش فروش، این پروژه ها متوقف یا به کندی پیش می روند.

دبیر کل اتاق تعاون ایران گفت: طبق قانون اساسی، مسکن به عنوان یکی از وظایف حاکمیت و دولت محسوب می شود اما متاسفانه از ابتدای تاسیس بانک مسکن فقط ۸۰۰ هزار واحد مسکونی با تسهیلات این بانک تولید شده است.

دکتر عظیمی با اشاره به برگزاری نهمین نمایشگاه آسانسور و پله برقی اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک این صنعت به ارزی آوری بالایی دست یابد.

وی در پایان با اشاره به تاثیرات راه اندازی بورس املاک و ساختمان گفت: قیمت مسکن با راه اندازی بورس پنجم به تعادل خواهد رسید.

در ادامه این مراسم، سید کاظم دلخوش اباتری رئیس کمیسیون تعاون مجلس شورای اسلامی با اشاره به همکاری این کمیسیون با اتاق تعاون ایران در زمینه تصویب قانون های مورد نیاز این بخش گفت: عدم هماهنگی دستگاه های اجرایی موجب ایجاد مشکل در حوزه تولید می شود.

وی افزود: اخیرا کلنگ احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی توسط دولت بر زمین زده شد که باید ساماندهی گردد.

دلخوش ادامه داد: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری دولت از مداخله در امور اجرایی اقتصاد منع شده است که این به معنی حضور جدی تر بخش خصوصی در حوزه اجرایی اقتصاد می باشد.

رئیس کمیسیون تعاون مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به بحث خانه دار شدن مردم و طرح اهدای زمین رایگان افزود: اگر در این زمینه طرحی از طرف اتاق تعاون مطرح شود مجلس از آن حمایت خواهد کرد.

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم، با اشاره به موانع تولید در حوزه ساختمان گفت: چرا با وجود رسیدن به مرز خودکفایی دراین بخش، باید تولید مسکن به شرایط بحرانی برسد و اقشار کم درآمد جامعه امکان خانه دار شدن نداشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر نیاز به تولید ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در سال داریم اما با این وجود حداکثر ظرفیت تولید در کشور سالیانه ۴۰۰ هزار واحد است که کمبود حدود ۵۰۰ هزار واحد را نمایان می کند.

رضایی ادامه داد: اراده امروز مجلس راه اندازی صنعت ساختمان است و متاسفانه دولت ها در اجرای قانون ساماندهی مسکن، سیاست گذاری درستی نداشته اند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: دولت وعده های بسیاری از جمله مسکن اجتماعی، مسکن ملی و … داد اما متاسفانه حرکت جدی در این زمینه شاهد نبودیم.

وی با اشاره به طرح جامع مسکن افزود: تولید حدود ۱ میلیون واحد مسکونی به صورت سالیانه در این طرح دیده شده است.

رضایی ادامه داد: در حال حاضر تسهیلات بخش مسکن کمتر از ۷ درصد کل تسهیلات بانک ها را شامل می شود. بر اساس این طرح بانک ها مکلف به اختصاص حداقل ۲۵ درصد از منابع خود به حوزه مسکن شده اند و در صورت عدم تخصیص با جریمه مواجه خواهند شد.

وی افزود: حداقل ۶۰ درصد هزینه تولید مسکن به خرید زمین آن اختصاص می یابد و به جهت کاهش هزینه تمام شده، زمین هایی که در حریم شهرها قابلیت ساخت و ساز داشته باشند مجوز ساخت به آنها اعطا خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: امروز قیمت ها در بازار بورس واقعی نیست و بر همین اساس راه اندازی بورس املاک و ساختمان در شرایط کنونی منجر به افزایش قیمت ها به صورت کاذب خواهد شد.

گفتنی است بیستمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان و نهمین نمایشگاه بین المللی آسانسور و پله برقی از ۲۰ لغایت ۲۳ شهریور سال جاری و به همت اتاق تعاون ایران در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

لینک کوتاه: http://idealeconomy.ir/6OFPr

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید