اکوسیستم گردشگری بر چه ارکانی استوار است؟

0
269

نمایندگان بخش خصوصی در نشست شانزدهم کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران، به سیاق نشست‌های پیشین خود، به بررسی مساله «بازآفرینی اکوسیستم گردشگری» کشور پرداختند و در این نشست، ارکان مدل پیشنهادی خود را به بحث و بررسی و تبادل‌نظر گذاشتند.

به گزارش نبض سرمایه به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران در ادامه بررسی چگونگی استقرار اکوسیستم گردشگری در کشور، در شانزدهمین نشست خود مدل پیشنهادی ارائه شده که شامل شش رکن سیاستگذاری، فرهنگ، تامین مالی، زیرساخت‌های پشتیبانی، سرمایه انسانی و بازار است را مورد بحث و بررسی قرار داد.

این کمیسیون در تدارک تدوین مدلی پیشنهادی حاوی راهکارهای اجرایی برای بازآرایی اکوسیستم گردشگری است تا ضمن ارائه نسخه‌ای از آن به سیاستگذار، پیشبرد بخش‌هایی از این مدل را نیز خود بر عهده بگیرد.

در نشست اخیر کمیسیون گردشگری اتاق تهران، سبحان معینی، کارشناس این کمیسیون به تشریح مدل طراحی شده بر مبنای مدل اکوسیستمی آیزنبرگ پرداخت و گفت: این مدل شامل ابعادی چون سیاستگذاری، فرهنگ، تامین مالی، زیرساخت‌های پشتیبانی، سرمایه انسانی و بازار است.

وی افزود: برای مثال در بعد فرهنگ به این مساله توجه ‌می‌شود که چه مشوق‌هایی ‌می‌تواند افراد را به سمت و سوی کارآفرینی در حوزه گردشگری سوق دهد. از جمله در بعد نیروی انسانی نیز عمده تمرکز بر این است که چه سیاست‌هایی سطح دانش و توان نیروهای فعال در حوزه گردشگری را ارتقا ‌می‌بخشد.

معینی در ادامه به تشریح هریک از این ابعاد و ابزارهای تحقق اهداف کمیسیون در هر یک از این بخش‌ها پرداخت و افزود: در بعد فرهنگ، افزایش توجه جامعه به صنعت گردشگری، ایجاد جذابیت برای جذب کارآفرینان به اکوسیستم، اشاعه تحمل ریسک و شکست در کارآفرینی، بیان داستان‌های موفقیت و الگوهای موفقیت و اشاعه تصویر مثبت کارآفرینی در گردشگری به عنوان هدف در نظر گرفته شده که از طریق ایجاد رسانه تخصصی جهت بازتاب اخبار اکوسیستم و معرفی نمونه‌های موفق، برگزاری رویدادهای کارآفرینی در قالب سمینارها و دورهمی‌های مشابه استارتآپ ویکندها و استفاده از ظرفیت‌های رسانه ملی قابل تحقق است.

به گفته معینی، جذب مشتریان بیشتر برای محصولات و خدمات ارائه شده در اکوسیستم، بازاریابی اولیه برای اکوسیستم، ایجاد خوشه‌های کارآفرینی و گسترش شبکه‌های بازاریابی در داخل و خارج از کشور نیز اهداف مورد نظر در بعد بازار در این اکوسیستم است.

او افزود: همچنین توسعه کمی و کیفی نیروی متخصص اکوسیستم جزو اهداف اساسی مندرج در حوزه آموزش است که از طریق ایجاد مشوق برای آموزش جوامع محلی و میزبان جهت استانداردسازی خدمات توسط فعالان اکوسیستم و ایجاد تسهیلات برای جذب نیروهای داوطلب خارجی و نیروهای مستعد داخلی به اکوسیستم محقق خواهد شد.

او در ادامه برای تامین مالی اکوسیستم نیز راهکارهایی چون ایجاد مشوق‌های لازم برای تشویق سرمایه‌گذاران خصوصی به سرمایه‌گذاری در اکوسیستم و ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و مشترک را پیشنهاد کرد.

کارشناس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران در بیان چشم‌انداز پیشنهادی در حوزه سیاستگذاری، دولت را در جایگاه سیاستگذار و راهبر اکوسیستم قرار داد و تنظیم مقررات و آیین‌نامه‌ها، تعیین استراتژی‌های و اولویت‌های گردشگری، تسهیلگری رویه‌ها، توسعه سرمایه‌گذاری و گسترش زیرساخت‌ها را جزو نقش‌های دولت در این جایگاه برشمرد.

پس از ارائه این مدل پیشنهادی، مجید حسینی نژاد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران، بر این نکته تاکید کرد که در این اکوسیستم باید ارتباط موثری میان سه حوزه «گردشگری»، «پارک‌های علم و فناوری» و «طرح نوآفرین وزارت ارتباطات» برقرار شود.

وی افزود: وجود یک رسانه تخصصی کارآفرینی گردشگری برای ترویج گفتمان حاکم بر این اکوسیستم در جامعه بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه، سایر حاضران نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و مقرر شد، پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی در این مدل، آیین نامه‌های اجرایی آن تدوین شود.

لینک کوتاه: http://idealeconomy.ir/aoFJX

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید