دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش افتتاح شد

0
205

دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (IKT 2019) صبح امروز دهم دیماه (سه شنبه) با سخنرانی معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات و رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف انتقال تجربه و دانش افتتاح شد.

به گزارش نبض سرمایه به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات با اشاره به فرصت ها و تهدیدهای هوش مصنوعی در جهان گفت: مطالعه درباره هوش مصنوعی توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به جهت گیری مسیر تکامل این دانش کمک می کند.

وی افزود: هوش مصنوعی در راستای اهدافی است که در کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش مدنظر قرار داده شده است.

هاشمی با تاکید بر اینکه حجم داده در دنیا به دلایل مختلف به صورت شگفت انگیزی در حال رشد است، اظهار کرد: این موضوع در کنار پلتفرم‌ها و بسترهای پردازش داده می‌تواند به عنوان مزیت رقابتی شرکت‌های دنیا و کشورها قرار گیرد.

وی تاکید بر اهمیت داده ها و محاسبات افزود: بسیاری از اندیشمندان در دنیای امروز انقلاب صنعتی چهارم را معادل عصر معادلات می‌دانند و در صورتی که بخواهیم به صورت مصداقی به اتفاقات این عرصه نگاه کنیم به آمار شگفت‌انگیز رشد داده می‌رسیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات ادامه داد: در هر دقیقه در جهان شاهد، ارسال ۱۸۸میلیون ایمیل، دانلود ۳۹ هزار برنامه کاربردیو انتشار ۵۵ هزار پست اینستاگرام هستیم و بر اساس آمار در سال ۲۰۲۰ متوسط تولید داده هر کاربر در ثانیه ۷/۱ مگابایت خواهد بود که این اعداد شگفت‌آور است.

هاشمی گفت: این آمار اهمیت نیاز به هوش مصنوعی را دوچندان می کند و باید آن را بررسی کنیم زیرا در این شرایط شاهد چالش هوش مصنوعی علیه هوش مصنوعی خواهیم بود.

وی با اشاره به نفوذ هوش منصوعی در زندگی امروز تصریح کرد: مدیریت حمل و نقل هوشمند و ترافیک، یادگیری ماشین، خودروهای خودران، دستاورهای هوشمند و سنجش از راه دور نشان می‌دهد که هوش مصنوعی تا چه اندازه در زندگی بشر نفوذ پیدا کرده است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با اشاره به مطالعات موسسه مک کینزی گفت: طبق نتایج این مطالعات، تا سال ۲۰۳۰ عوامل هوشمند می‌توانند جایگزین ۳۰ درصد نیروی انسانی فعلی جهان شوند.

وی افزود: در مطالعه دیگری نیز با موضوع تاثیر هوش مصنوعی در اقتصاد تا سال ۲۰۳۰ مشخص شد که ۷/۱۵ تریلیون دلار میزان تولید ناخالص داخلی جهانی از حوزه هوش مصنوعی تامین می‌شود که از این میزان تنها دو درصد سهم خاورمیانه است.

 

آمادگی پژوهشگاه ارتباطات برای پذیرش نیازهای پژوهشی دانشگاه ها

وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از آمادگی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پذیرش اعلام نیازهای پژوهشی دانشگاه ها خبر داد.

یزدانیان با اشاره به سیاست های آتی پژوهشگاه ارتباطات گفت: این پژوهشگاه از یک سو دارای چارچوب ها و هنجارهای دانشگاهی نظام علمی و تحقیقاتی کشور است و از سوی دیگر به عنوان بازوی پژوهشی وزارت ارتباطات، نماینده ارائه خدمات به فعالان بخش ICT کشور محسوب می شود.

وی با تاکید بر ارتباط بین پژوهشگاه ارتباطات، دانشگاه ها و انجمن های علمی و پژوهشی افزود: یکی از دلایل میزبانی و پیشگامی پژوهشگاه برای برگزاری دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش، تحقق توسعه پایدار است و ما به دنبال تشریک مساعی هستیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید به استفاده از ظرفیت دانشگاهیان، گفت: استفاده از طرفیت دانشگا ها را سرلوحه کار خود قرار داده و انجام بخشی از پروژه را به دانشگاه ها واگذار می کنیم.

یزدانیان با اشاره به اساتید نخبه و پژوهشگران نمونه در این مرکز، تصریح کرد: ما دنبال تمامی فعالیت های پژوهشی نیستیم زیرا نظام وزارت ارتباطات یک نظام حمایتی است و پژوهشگاه نقش حمایت از این زیرنظام‌های پژوهشی را دارد.

وی همچنین با اعلام اینکه در حال حاضر زیرساخت لازم برای فعالیت‌های حمایتی مهیا شده است، افزود: شرکت های تابعه وزارت ارتباطات و فعالان حوزه پژوهشی باید به ما اعلام نیاز کنند تا سیاست های پژوهشی ما به آن سمت برود و ما بتوانیم در این حوزه کمک کنیم.

بر اساس این گزارش، دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (IKT 2019) از نهم تا دوازدهم دی ماه به مدت چهار روز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می شود.

انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این کنفرانس را با همکاری یکدیگر برگزار می‌کنند.

هدف از برگزاری این همایش، رشد و توسعه دانش و فناوری اطلاعات و انتقال آخرین تجارب و دستاوردهای پژوهشی و صنعتی در این زمینه و فراهم کردن بستری مناسب برای توسعه‌ زمینه‌های مطرح شده در کنفرانس است.

اولین سری از کنفرانس‌های سالانه فناوری اطلاعات و دانش با نام اختصاری (IKT) از سال ۱۳۸۲ کار خود را آغاز کرد. این کنفرانس با برگزاری نزدیک به بیست کارگاه آموزشی و پنل عصر روز پنجشنبه ۱۲ دی ماه به کار خود پایان می دهد.

همچنین در حاشیه این کنفرانس فعالان این حوزه به مدت سه روز با راه‌اندازی غرفه‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات، آخرین دستاوردهای دانش در این حوزه را در معرض دید علاقمندان قرار می دهند.

لینک کوتاه: http://idealeconomy.ir/XM3US

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید