«بازگشت سبز» ثروت آفرینی از پسماندهای بیمارستانی

0
317
«بازگشت سبز» ثروت آفرینی از پسماندهای بیمارستانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری «بازگشت سبز» با بیان اینکه در پسماندهای بیمارستان ها مواد ارزشمندی وجود دارد که با برخورد غیر علمی آنها را از دست می دهیم، اظهار کرد: از ایده های نو برای ثروت آفرینی از پسماندهای بیمارستانی استقبال می کنیم.

به گزارش مجله خبری اقتصاد ایده آل، دکتر جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری رویداد «بازگشت سبز»، پساب ها و پسماند های بیمارستانی را یکی از دغدغه های مدیران بیمارستانی دانست و اظهار کرد: این رویداد فرصت خوبی است که از تفکر دانشمندان جوانمان در زمینه پسماندهای بیمارستانی به نحو ارزشمند استفاده کنیم و مطمئناً بسیاری از این تفکرات می تواند به نتیجه برسد و از این فرصت به بهره وری مناسب به همراه خلق ثروت برسیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نقش دانشگاه ها در این موضوع بسیار مهم است، افزود: بسیاری بر این باورند که این قبیل اقدامات مربوط به شهرداری و محیط زیست است، در حالیکه موضوع بازیافت یک چالش میان بخشی است؛ اگر در بیمارستان ها پسماند کمتری تولید شود و یا پسماند بیمارستانی کم خطر تولید شود، متعاقباً سیستم هایی مانند شهرداری ها و محیط زیست نیز برای امحاء آنها با اطمینان بیشتری عمل می کنند.

کوهپایه زاده با بیان اینکه حرکت در این مسیر از معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده، اظهار امیدواری کرد که با همکاری سایر دانشگاه های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی و همچنین بخش های خصوصی به همگرایی های مشترک برسیم و رویداد «بازگشت سبز» شروعی برای افزایش توجه به این موضوع و همکاری های مشترک در خصوص بازیافت پسماند های بیمارستانی باشد.

وی با بیان اینکه این قبیل رویداد ها می تواند به گسترش علم و دانش و همه گیر شدن آن در سطح ملی کمک کند، افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این مسیر سعی کرده تا پیش قدم باشد و دست یاری را به سمت صاحب نظران، نوآوران، افراد خلاق و تمامی کسانی که می توانند در این زمینه به کمک کشور بیایند، دراز می کند.

کوهپایه زاده با اشاره به تولید روزانه مقادیر بسیار زیاد پسماندهای بیمارستانی در کشور، گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران با دارا بودن ۱۰ بیمارستان دولتی و ۵۰ بیمارستان خصوصی به عنوان پیشرو و پیش قدم در این مسیر با این رویداد ارزشمند همراه است تا بتوانیم این تفکر را در سطح کشور نهادینه کنیم.

وی خاطرنشان کرذ: متاسفانه با توجه به وجود استارت آپ هایی در حوزه مدیریت و بازیافت پسماندهای بیمارستانی تا کنون اقدام موثری انجام نشده، در صورتیکه بیمارستان ها از گسترش این قبیل استارت آپ ها به منظور تامین منابع مالی بیشتر استقبال می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: برای مثال روزانه مقادیر بی شماری از مواد قابل بازیافت مانند مواد فلزی از جمله ایمپلنت های اورتوپدی (پیچ ها و پلاک ها) و مواد پلیمری مانند کیسه های سِرُم و متعلقات آن در بیمارستان ها استفاده می شود و همگی قابلیت بازیافت را دارند.

وی تاکید کرد: قطعا فعالیت استارت آپ ها در این حوزه بسیار ارزشمند است و باید برای این موضوع استارت آپ های توانمند با خلاقیت و تفکر نوآورانه پا به این عرصه بگذارند.

کوهپایه زاده افزود: از لحاظ قانونی پسماند های بیمارستانی از هرنوع باید امحاء شود که این قانون موجب شده در دانشگاه علوم پزشکی ایران و دیگر دانشگاه ها برنامه نظام مندی برای بازیافت مواد بیمارستانی دارای ارزش، وجود نداشته باشد. اما در خصوص مدیریت پساب های بیمارستانی اقدامات خوبی انجام گرفته اما بازیافت تجهیزات پزشکی به خاطر موانع قانونی مغفول مانده است.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران قطعاً در نظر دارد در بستر این رویداد از ایده ها و خلاقیت جوانان و متخصصان این حوزه در قالب استارت آپ ها و شرکت ها حمایت کند تا با استفاده از یک خرد جمعی به حل این چالش ها با دید فناورانه برسیم.

کوهپایه زاده افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران برنامه های ملی با موضوع پسماند های بیمارستانی را در حال اجرا دارد و قطعاً در خصوص پسماند های قابل بازیافت پزشکی استراتژی ویژه ای در آینده خواهد داشت. این دانشگاه قصد دارد از این زنجیره مغفول مانده در مدیریت پسماند ارزش افزوده های ارزشمندی از بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند.

وی ادامه داد: از مزیت های بسیار مهمی که برای استارت اپ های حوزه بازیافت تجهیزات پزشکی و بیمارستانی در همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود دارد، این است که دانشگاه بیمارستان های خود را در اختیار این شرکت های فناور قرار می دهد تا بتوانند چالش های زیست محیطی ناشی از پساب ها و مواد بیمارستانی غیر عفونی و عفونی را حل کنند.

وی گفت: یکی از برنامه های مهم دانشگاه علوم پزشکی ایران همکاری با سازمان های مردم نهاد است که همواره دغدغه های محیط زیستی بسیار زیادی را دارند و پسماند های بیمارستانی نیز از مهمترین چالش های آنها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان تاکید کرد: کشور ایران نیاز به یک هم افزایی گسترده در این راه دارد و تمامی سازمان های تابعه وزارت بهداشت، محیط زیست، شهرداری ها، دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد باید به سهم خود برای بهبود پسماند های بیمارستانی هم قدم شوند تا از زاویه های مختلف مانند اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بتوان از منابع ارزشمند موجود در پسماند های بیمارستانی بهتر بهره برد و منافع آن به جامعه نیز برسد.

«بازگشت سبز» یک رویداد استارت اپی است که برای اولین بار در کشور با محوریت بازیافت تجهیزات پزشکی غیر عفونی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

در شهر تهران بیش از هفت هزار مرکز درمانی و ۱۶۰ بیمارستان فعال هستند. این مراکز روزانه بیش از ۱۰۰ تن زباله تولید می کنند که خود این مراکز با هزینه ای معادل صدها میلیون تومان وظیفه بی خطر سازی آنها را بر عهده دارند اما همواره در خصوص امحاء و بازیافت آن چالش های گسترده ای وجود داشته است.

«بازگشت سبز» از تمامی نوآوران و افرادی که صاحب نظر هستند و ایده های خلاقانه در این زمینه دارند دعوت می کند تا با حضور در این رویداد بتوانند مشکلات این حوزه را با نگاه فناورانه حل کنند.

این رویداد یک تفکر ایده بازار است که به دنبال ایده های نو در زمینه بازیافت تجهیزات بیمارستانی غیر عفونی می گردد.

در «بازگشت سبز» مشکلات با جامعه و متخصصان در میان گذاشته می شود تا با کمک آنها دست در دست یکدیگر مشکلات را حل کنیم.

افراد، شرکت ها و تیم هایی که بتوانند ایده های جذاب، علمی و عملیاتی ارائه دهند، حمایت شده و در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرش می شوند و دانشگاه یکی از مشتریان آنها خواهد بود.

لینک کوتاه: http://idealeconomy.ir/mhu1J

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید