رشد ۳ درصدی شاخص فرابورس در اولین هفته زمستان

0
305

فرابورس ایران در حالی زمستان ۱۳۹۸ را آغاز کرد که تمامی سقف‌های قبلی خود را در فصل قبل شکسته بود. در هفته‌ نخست دی‌ماه، برآیند شاخص آیفکس و ارزش بازار فرابورس رشد نزدیک به ۳ درصدی بود.

به گزارش نبض سرمایه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در پایان هفته منتهی به ۶ دی‌ماه شاخص کل فرابورس در پله ۴۶۶۲ واحد قرار گرفت و با ۲.۹ رشد نسبت به ابتدای هفته، این نماگر ۱۰۷ درصد نسبت به ابتدای سال افزایش داشت.

همچنین ارزش کل بازار فرابورس نیز در پایان این هفته در سطح ۴ میلیون و ۸۸۷ هزار میلیارد ریال قرار گرفت و در این زمینه نیز افزایش ۹۰ درصدی نسبت به ابتدای سال را شاهد بودیم.

 

مروری بر متغیرهای ارزش، حجم و تعداد معاملات

در طول هفته‌ای که با ۵ روز کاری سپری شد، شاهد معاملاتی به ارزش ۷۲ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال بودیم که نسبت به هفته قبل، افت ۱۱ درصدی داشت.

همچنین در خصوص تعداد دفعات معاملات هفتگی نیز باید به افت ۴ درصدی نسبت به هفته گذشته اشاره کرد و گفت طی این ۵ روز، یک میلیون و ۶۶۱ هزار معامله بین سهامداران حقیقی و حقوقی مختلف انجام گرفته است.

اما حجم کل معاملات طی این هفته ۹ هزار و ۷۱۸ میلیون ورقه بود که بر این اساس، حجم معاملات حدود یک درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است.

 

صدرنشینی بازار دوم فرابورس

در اولین هفته فصل زمستان، بازارهای مختلف فرابورس ایران سهم‌های مختلفی از ارزش معاملات را داشتند.

بر این اساس بازار دوم فرابورس با میزبانی از ۳۲ هزار میلیارد ریال معامله با اختلاف در رتبه نخست قرار گرفت.

اما در رتبه دوم و سوم، بازار پایه و بازار ابزارهای نوین مالی قرار داشتند که با تفاوتی اندک نسبت به هم در این دو جایگاه قرار گرفتند.

ارزش معاملات این دو بازار به ترتیب ۱۸ و ۱۴ هزار میلیارد ریال بود.

بازار اول و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

 

گروه‌های صنعتی در یک نگاه

در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، صنایع صدرنشین دارای سهم‌هایی نزدیک به هم از ارزش کل معاملات خرد بودند.

به این ترتیب گروه فلزات اساسی و همچنین انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با سهم ۹ درصدی از ارزش معاملات خرد در رتبه اول قرار گرفتند.

ارزش معاملات این دو گروه روی هم رفته بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال بود.

همچنین گروه‌های مواد و محصولات دارویی و نیز محصولات شیمیایی هر کدام با اختصاص ۷ درصد از معاملات به خود با ارزش جمعا حدود ۸ هزار میلیارد ریال، به ‌صورت مشترک در رتبه دوم قرار گرفتند.

در رتبه سوم صنایع این هفته نیز گروه سرمایه‌گذاری‌ها قرار داشت که با معاملاتی به ارزش بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال، این جایگاه را به خود اختصاص داد.

لینک کوتاه: http://idealeconomy.ir/aUbKS

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید